Hej och välkommen till CK Ringen!

   

I CK Ringen tränar vi tillsammans med utgångspunkt från klubblokalen på Augustenborgsgatan 21.

Träningstider är tisdagar och torsdagar kl 18 och lördagar och söndagar kl 10.

Tisdagar: Veckans fartpass. Under detta pass kör vi olika typer av fartintervaller. Detta är ett pass för de som är vana cyklister och vill utveckla sig vidare.

Torsdagar: Det här är ett lugnare pass. Principen är att vi kör ca 60 km på 2 timmar. Under passet brukar vi lägga in frifartssträcka där de som vill köra lite snabbare kan gasa på, sen återsamlas vi för att köra i lugnare tempo igen. Detta är ett utmärkt pass för dig som vill prova på att träna med oss.

Söndagar: 10 kl 10. Vi samlas kl 10 för att köra en ca 10 milsrunda. Farten är lite högre än på torsdagarna, snitthastigheten brukar vara 31-33 km/h under dessa passen.

Under sommarhalvåret sker all träning utomhus på landsvägscykel. Under vintern använder vi oss även av cross och MTB.

Prova på att träna med oss

      Är du intresserad av att träna med oss är du välkommen på torsdagar eller söndagar. Vi ser gärna att du har cyklat en del innan och känner dig säker på cykeln och att du har en fysisk nivå där du kan hålla ca 28-30 km/h under två timmar. Detta för att träningen skall vara givande och säker för oss alla. Kom gärna 10 minuter innan träningen börjar och presentera dig för den som är ansvarig för träningen. Då kommer den träningsansvarige att introducera dig i dagens träning.

 

      Alla som vill är välkomna att prova på att följa med oss på en träning, vi väntar in eventuella eftersläntare om gruppen skulle dela sig.

Allmänt om cykelträningen

    • På träningspassen ligger vi normalt ”två och två”, d v s två parallella led med cyklister där vi byter plats var annan minut. Vi byter plats genom att rotera medurs, vilket innebär att den som ligger längst fram i det vänstra ledet flyttar till höger samtidigt som den som ligger längst fram till höger glider ner och lägger sig bakom cyklisten som kommer från vänster, och så vidare.
    • De två cyklister som ligger längst fram måste alltid klart och tydligt varna för alla hinder (exempelvis refuger, farthinder, hål i asfalten, krossat glas e t c) och, om vi kör på lite smalare vägar, mötande trafik.
    • För att underlätta för övrig trafik så ligger vi normalt sett så långt till höger på vägen som möjligt. Om det blåser sidvind så kommer antingen de första (sidvind från vänster) eller sista (sidvind från höger) cyklisterna att ligga en bit ut i vägen, men tänk på att alltid, oavsett hur mycket det blåser, köra på höger väghalva.
    • Ansträngningsnivån på ett distanspass ska i genomsnitt ligga runt 70% av din maxpuls. Tränar man utan pulsmätare så ligger man ungefär på denna nivå om man är så andfådd att man har svårt att föra en konversation. Om man andas så tungt att man inte kan prata alls går det för fort.
    • Eftersom man sparar mycket energi genom att ligga ”på rulle” (d v s direkt bakom en annan cyklist) så måste de två cyklisterna som ligger längst fram köra något lite fortare än vad som anges ovan, detta för att undvika att de bakomliggande cyklisterna tränar med för låg intensitet.
    • Tänk på att alltid ta med pump, reservslang, lite pengar till fikapausen, något att äta och något att dricka.