Träning med CK Ringen

I CK Ringen tränar vi tillsammans med utgångspunkt från klubblokalen på Augustenborgsgatan 21 i Malmö.

SENIORTRÄNING

Prova på att träna med oss
Är du intresserad av att träna med oss är du välkommen på torsdagar eller söndagar. Vi ser gärna att du har cyklat en del innan och känner dig säker på cykeln och att du har en fysisk nivå där du kan hålla ca 28-30 km/h under två timmar. Detta för att träningen skall vara givande och säker för oss alla. Kom gärna 10 minuter innan träningen börjar och presentera dig för den som är ansvarig för träningen. Då kommer den träningsansvarige att introducera dig i dagens träning.

Alla som vill är välkomna att prova på att följa med oss på en torsdagsträning, vi väntar in eventuella eftersläntare om gruppen skulle dela sig.

Allmänt om cykelträningen
På träningspassen ligger vi normalt “två och två”, dvs. två parallella led med cyklister där vi byter plats var annan minut. Vi byter plats genom att rotera medurs, vilket innebär att den som ligger längst fram i det vänstra ledet flyttar till höger samtidigt som den som ligger längst fram till höger glider ner och lägger sig bakom cyklisten som kommer från vänster, och så vidare.

De två cyklister som ligger längst fram måste alltid klart och tydligt varna för alla hinder (exempelvis refuger, farthinder, hål i asfalten, krossat glas e t c) och, om vi kör på lite smalare vägar, mötande trafik.
För att underlätta för övrig trafik så ligger vi normalt sett så långt till höger på vägen som möjligt. Om det blåser sidvind så kommer antingen de första (sidvind från vänster) eller sista (sidvind från höger) cyklisterna att ligga en bit ut i vägen, men tänk på att alltid, oavsett hur mycket det blåser, köra på höger väghalva.

Ansträngningsnivån på ett distanspass ska i genomsnitt ligga runt 70% av din maxpuls. Tränar man utan pulsmätare så ligger man ungefär på denna nivå om man är så andfådd att man har svårt att föra en konversation. Om man andas så tungt att man inte kan prata alls går det för fort.

Eftersom man sparar mycket energi genom att ligga “på rulle” (d v s direkt bakom en annan cyklist) så måste de två cyklisterna som ligger längst fram köra något lite fortare än vad som anges ovan, detta för att undvika att de bakomliggande cyklisterna tränar med för låg intensitet. Tänk på att alltid ta med pump, reservslang, lite pengar till fikapausen, något att äta och något att dricka.

Observera att på våra träningar är det obligatoriskt att använda hjälm.

Varmt välkommen!

UNGDOMSTRÄNING

Ungdomsträning och tävling med CK Ringen
Här välkomnar vi ungdomar från 10 år och uppåt.
Vi har plats både för den som gillar att träna och för den som även vill tävla.
Vårt mål är att ha roligt tillsammans – när vi cyklar och vid våra aktiviteter vid sidan om cyklingen. Observera att på våra träningar är det obligatoriskt att använda hjälm och det gäller alla, stora som små.

Träningsdagar och tider
Tisdagar och torsdagar avfärd 17:45* från klubben, alla ungdomar.

Lördagar samling 09:45 vid klubben, alla ungdomar.

Söndagar samling 09:45 vid klubben Äldre ungdomar från 13 år.
*Gäller från 17 september 2019

Kontakt
Vill du komma och träna med oss? Kontakta då någon av våra ledare så vi kan säkra att vi tar hand om dig på bästa sätt.

Tränare
Knut Nilsson
Tlf: 0766-369910
info@ckringen.se

Björn Stoltz
Tlf: 070-5551916
info@ckringen.se

Varmt välkommen!